Historisk race i Padborg
Historisk race på Padborg Park i september 2003 gav mindelser om den gang i 1965 på Roskilde Ring, da Lotus Cortina og Volvo PV544 kæmpede om sejrene. Den helt nye racerbane Padborg Park, bød på fine forhold for både kørere og tilskuere.
Det var især Prins Joachim's Lotus Cortina i historisk race der tiltrak sig opmærksomheden, da alle de 12 tilbageværende medlemmer af Helsingør Motor Klub tog til Padborg Park midt i september 2003.
Roskilde Ring
Cortina-Volvo-klassen var det helt store hit på Roskilde Ring i 1965.
Buch Larsen - Jørgen Nielsen
Buch Larsen i Volvo-sandwich
Tom Belsø - Buch Larsen
Steffen Nielsen 2. maj 1965
Roskilde Ring 15. august 1965
Padborg 14. september 2003
Foto: John Stæhr
©1965 ©2003
Selvom løbene talte til DM, var der ikke rigtig nogen af navnene der sagde os noget, for DTC var ikke på programmet. Det er jo i DTC at alle de store navne som Jan Magnussen, John Nielsen og Kurt Thiim huserer.
Til gengæld var der flere kendisser i historisk race. Først og fremmest Prins Joachim og baron Otto Reedtz-Thott. Og faktisk lykkedes det for Prins Joachim, i sin Lotus Cortina, at skrabe point nok sammen til at vinde bronze i 2003-mesterskabet for historiske biler op til årgang 1965.
Joachim på 3 hjul.
Som gammel kører i rigtigt "race og Rally", vil jeg ikke lægge skjul på, at jeg selv ville finde det alt for risikabelt at sætte mig ind bag rattet i en racerbil med 1965 sikkerhed. Der er faktisk sket en del siden den gang.
Ganske vist kører de med bedre seler, brandsikkert tøj og integralhjelme
- men alligevel - de kører faktisk ret stærkt, og nogle af bilerne er meget hurtige på Padborg Parks langside.
Prins Joachim efter racet.
Da jeg så Prins Joachim køre i Lotus Cortina'en kom jeg til at tænke på den gang da jeg selv var nybegynder. Meget modig, og med meget lidt rutine og erfaring. En cocktail der kan gøre motorsport farlig, og tilmed giver dårligere resultater.
Prins Joachim på 2 hjul.
Man synes jo at det skal gå så stærkt, og derfor bremser man alt for sent og kommer alt for hurtigt ind i svingene. Noget som giver dårligere tider og øger risikoen betydeligt.
Jeg har hørt at Joachim er blevet trænet af kendte navne, men der er altså et par detaljer de har glemt at fortælle ham.
Prins Joachim overbremser.
Man bremser nemlig kun meget sent når man skal overhale, eller hvis man er ved at blive overhalet. Ellers får man en dårlig balance i bilen når man drejer ind i svinget.
En anden regel om svingkørsel siger: Langsomt ind - hurtigt ud. Det er det hurtigste - og det mest sikre. Dét afgør om man kører hurtige omgangstider. Man skal kunne "lægge foden ned" så tidligt som muligt i svinget, og ikke, som jeg så det i Padborg, kæmpe for at undgå at løbe tør for asfalt i udgangen af svingene. Sværere er det faktisk ikke. Den gang jeg selv kørte, sagde man: "Det ser ikke ud af så meget - men det er effektivt".
Når man ikke har været til race i over 10 år, møder man ikke mange man kender. En gang kendte vi stort set alle der havde med racerbiler at gøre.
Det er en helt ny generation af racerkørere vi mødte på Padborg Park. Men bortset fra alle de nye ansigter, var der ikke sket meget inden for bredden i bilsporten. Vi havde en hyggelig tur til Padborg Park - en flot ny racerbane.